Odcházení : hra o pěti dějstvích /
Václav Havel v úvodu ke své nové hře píše, že hry jsou určeny na hraní, nikoli na čtení, a divadelní texty skromně označuje za polotovar, ale jeho Odcházení, hru netradičně vydávanou dlouho před jejím uvedením, vidíme docela jinak: jako hluboký, vzrušující, rafi -novaný, ale přitom zábavný text. Ovš...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Médium: | Kniha |
Jazyk: | Czech |
Vydáno: |
Praha :
Respekt Publishing,
2007
|
Vydání: | Vyd. 1. |
Edice: | Respekt
|
Témata: | |
Tagy: |
Přidat tag
Žádné tagy, Buďte první, kdo otaguje tento záznam!
|
LEADER | 02637nam a2200265 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | KN4203200000076966 | ||
005 | 20211002000703.0 | ||
008 | 091116s2007 xr |||||||||u|||||||cze d | ||
020 | |a 978-80-903766-0-1 |q (brož.) : |c 100.00 Kč | ||
040 | |a PIG501 |b cze | ||
100 | 1 | |a Havel, Václav, |d 1936-2011 |7 jk01040240 |4 aut |9 1878 | |
245 | 1 | 0 | |a Odcházení : |b hra o pěti dějstvích / |c Václav Havel |
250 | |a Vyd. 1. | ||
260 | |a Praha : |b Respekt Publishing, |c 2007 | ||
300 | |a 88 s. ; |c 18 cm | ||
490 | 1 | |a Respekt | |
500 | |a Vydal Torst | ||
520 | 2 | |a Václav Havel v úvodu ke své nové hře píše, že hry jsou určeny na hraní, nikoli na čtení, a divadelní texty skromně označuje za polotovar, ale jeho Odcházení, hru netradičně vydávanou dlouho před jejím uvedením, vidíme docela jinak: jako hluboký, vzrušující, rafi -novaný, ale přitom zábavný text. Ovšem smích, který v nás vyvolává, nakonec mrazí.Po více než dvaceti letech od Larga desolata a faustovského Pokoušení z půli osmdesátých let je dramatikův osobitý rukopis ještě suverénnější, neztratil originalitu a v soudobé světové dramatické literatuře je nezaměnitelný. Setkáváme se znovu s Havlovou pozorností jazyku, s analýzou a zesměšněním fráze, tentokrát fráze z denní politiky, jejíž vyprázdněný obsah zní skoro totožně na obou stranách, jež mezi sebou soupeří o moc. V nové hře je Havel přítomen hned dvakrát: jednak v postavách na jevišti, jednak přímo - tím, jak do děje zasahuje autorský hlas. Ten peskuje herce, aby nepřehrávali, a zároveň zcizuje svůj děj úvahami a pochybnostmi se sebeironizujícím odstupem. Dlouhá prodleva však přinesla novou aktuální lidskou a politickou zkušenost a Havlův dnešní pohled na teatrum mundi zůstává sice stejně groteskní, leč absurdní povaha dnešního balábile je téměř skutečná. Aktuálnost příběhu o odchodu jednoho a příchodu druhého k moci je zasazen do dějinných dimenzí citlivými odkazy ke Králi Learovi a k Višňovému sadu. Odchod bývalého kancléře z vládní vily provázejí zvuky motorové pily, nový majitel devastuje višňový sad ve jménu stejných humanistických a politických hesel, jež mají skrýt prosté kořistnictví. | |
653 | |a divadelní hry |a česká tvorba |a současná česká hra | ||
655 | 7 | |a divadelní hry |2 czenas |9 23904 | |
830 | 0 | |a Respekt |9 23905 | |
910 | |a PIG501 | ||
942 | |c KN |6 _ | ||
999 | |c 28764 |d 28764 | ||
993 | |0 0 |1 420320086427 |4 0 |7 0 |9 31665 |a 90.00 |b 0 |c 86427 |d 2009-11-16 |e 0 |f DOSP |h 100.00 |i Neoluxor |l DOSP |r 2024-07-28 |t 6 |w 2021-10-02 |y KN |