Odcházení : hra o pěti dějstvích /

Václav Havel v úvodu ke své nové hře píše, že hry jsou určeny na hraní, nikoli na čtení, a divadelní texty skromně označuje za polotovar, ale jeho Odcházení, hru netradičně vydávanou dlouho před jejím uvedením, vidíme docela jinak: jako hluboký, vzrušující, rafi -novaný, ale přitom zábavný text. Ovš...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Havel, Václav, 1936-2011 (Autor)
Médium: Kniha
Jazyk:Czech
Vydáno: Praha : Respekt Publishing, 2007
Vydání:Vyd. 1.
Edice:Respekt
Témata:
Tagy: Přidat tag
Žádné tagy, Buďte první, kdo otaguje tento záznam!
LEADER 02637nam a2200265 4500
001 KN4203200000076966
005 20211002000703.0
008 091116s2007 xr |||||||||u|||||||cze d
020 |a 978-80-903766-0-1  |q (brož.) :  |c 100.00 Kč 
040 |a PIG501  |b cze 
100 1 |a Havel, Václav,  |d 1936-2011  |7 jk01040240  |4 aut  |9 1878 
245 1 0 |a Odcházení :  |b hra o pěti dějstvích /  |c Václav Havel 
250 |a Vyd. 1. 
260 |a Praha :  |b Respekt Publishing,  |c 2007 
300 |a 88 s. ;  |c 18 cm 
490 1 |a Respekt 
500 |a Vydal Torst 
520 2 |a Václav Havel v úvodu ke své nové hře píše, že hry jsou určeny na hraní, nikoli na čtení, a divadelní texty skromně označuje za polotovar, ale jeho Odcházení, hru netradičně vydávanou dlouho před jejím uvedením, vidíme docela jinak: jako hluboký, vzrušující, rafi -novaný, ale přitom zábavný text. Ovšem smích, který v nás vyvolává, nakonec mrazí.Po více než dvaceti letech od Larga desolata a faustovského Pokoušení z půli osmdesátých let je dramatikův osobitý rukopis ještě suverénnější, neztratil originalitu a v soudobé světové dramatické literatuře je nezaměnitelný. Setkáváme se znovu s Havlovou pozorností jazyku, s analýzou a zesměšněním fráze, tentokrát fráze z denní politiky, jejíž vyprázdněný obsah zní skoro totožně na obou stranách, jež mezi sebou soupeří o moc. V nové hře je Havel přítomen hned dvakrát: jednak v postavách na jevišti, jednak přímo - tím, jak do děje zasahuje autorský hlas. Ten peskuje herce, aby nepřehrávali, a zároveň zcizuje svůj děj úvahami a pochybnostmi se sebeironizujícím odstupem. Dlouhá prodleva však přinesla novou aktuální lidskou a politickou zkušenost a Havlův dnešní pohled na teatrum mundi zůstává sice stejně groteskní, leč absurdní povaha dnešního balábile je téměř skutečná. Aktuálnost příběhu o odchodu jednoho a příchodu druhého k moci je zasazen do dějinných dimenzí citlivými odkazy ke Králi Learovi a k Višňovému sadu. Odchod bývalého kancléře z vládní vily provázejí zvuky motorové pily, nový majitel devastuje višňový sad ve jménu stejných humanistických a politických hesel, jež mají skrýt prosté kořistnictví. 
653 |a divadelní hry  |a česká tvorba  |a současná česká hra 
655 7 |a divadelní hry  |2 czenas  |9 23904 
830 0 |a Respekt  |9 23905 
910 |a PIG501 
942 |c KN  |6 _ 
999 |c 28764  |d 28764 
993 |0 0  |1 420320086427  |4 0  |7 0  |9 31665  |a 90.00  |b 0  |c 86427  |d 2009-11-16  |e 0  |f DOSP  |h 100.00  |i Neoluxor  |l DOSP  |r 2024-07-28  |t 6  |w 2021-10-02  |y KN